Osoby z dysleksją
Dysleksję określa się jako specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u osób z prawidłowym rozwojem intelektualnym.
Trudności spowodowane są, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego, zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych oraz ich integracji.
W wielu krajach dysleksji nie uznaje się za niepełnosprawność.
Jednak włączanie jej do obszarów niepełnosprawności ma swoje uzasadnienie w trudnościach doświadczanych przez osoby z dysleksją. Potrzebują one szczególnych warunków i wsparcia w procesie edukacji. Dysleksja jest zaburzeniem trwającym przez całe życie.
Wsparcie edukacyjne:
- odpowiednio wcześniej przed zajęciami udostępnić listy nowych pojęć, tak by studenci / studentki mieli wystarczająco dużo czasu na ich przyswojenie i naukę używania w odpowiednim kontekście
- z odpowiednim wyprzedzeniem przekazać konspekt wykładu
- / ćwiczeń. Student / studentka z dysleksją będzie mógł skupić się na treści zajęć, bez konieczności jednoczesnego notowania
- wykorzystywać materiały dydaktyczne w formie audiowizualnej, np.: telewizyjne materiały dokumentalne lub nagrania video dotyczące danego tematu
- zadbać by tekst prezentacji wyświetlany podczas zajęć miał czytelny rozmiar czcionki (minimalny rozmiar to 24). Należy ograniczyć ilość informacji zamieszczony na każdym slajdzie do kluczowych punktów
- zaplanować dyskusję i prezentacje w małych grupach. Umożliwi to studentom / studentkom możliwość eksperymentowania z nowym słownictwem podczas omawiania swoich pomysłów i opinii
- mieć świadomość tego, że student / studentka z dysleksją często potrzebuje dodatkowego czasu na sformułowanie swoich myśli
- indywidualnie oceniać prace studentów / studentek kładąc nacisk na ich aspekt merytoryczny
- dopuszczać możliwość popełniania drobnych błędów ortograficznych
- zachęcać studentów / studentki do formułowania pytań, następnie odpowiedzieć na nie, używając prostego języka ( tzw.: „ łatwego tekstu ” ). Warto także zilustrować poszczególne punkty konkretnymi przykładami
- zapewnić arkusze z rozwiązaniami, aby studenci / studentki mieli możliwość sprawdzenia błędów
- rozważyć zastosowanie różnych kolorów ( np.: kartek ) dla różnej tematyki
- podawać nowe symbole wraz z ich definicją słowną ( jednoznacznie sprecyzowaną )
- pozwalać studentom / studentkom na użycie programów wspierających proces uczenia się ( np.: służących do pracy
z tekstem) - uwzględniać trudności z pisaniem ręcznym przez dłuższy czas. Robienie notatek może okazać się bardzo męczące i stresujące, dlatego warto umożliwić studentowi / studentce korzystanie podczas zajęć z laptopa
- zachęcać studentów / do korzystania z notatników i / lub sporządzania list zawierających plany zadań. Może to ich wesprzeć
- w planowaniu działań i ustalaniu priorytetów zadań.