Strona główna

                                                  Osoby z zaburzeniami psychicznymi w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu

 

Student agresywny słownie

Agresja werbalna może objawiać się pod różnymi postaciami: od zastraszania do słownych gróźb (maile, telefony, listy zs pogrózkami) lub weyzwisk. W kontakcie ze studentem należy:

  • zapobiegać narastaniu jego gniewu
  • dostrzec jego emocje ("słyszę, że jest pan zdenerwowany")
  • ograniczyć stymulację zmysłową
  • wysłuchać go
  • postawić granice - wyrazić brak akcpetacji ( zachowania, nie studenta) w sytuacjach, w których krzyczy, wkracza w sferę intymną
  • obiecać rozmowę, gdy będzie spokojniejszy
  • jeśli zachowanie studenta eskaluje, wezwać służby porządkowe.

Czego nalezy unikac:

  • kłótni, podnoszenia głosu
  • działania pod wpływem gniewu, zawstydzania lub ośmieszania studenta
  • ignorowania sytuacji
  • dotykania studenta.

 

Student agresywny fizycznie

Agresja może przejawiać się w formie fizycznej, skierowanej przeciw przedmiotom lub osobom. W kontakcie ze studentem należy:

  • zaadbać o bezpieczeństwo swoje i innych,  w przypadku bezpośredniego zagrożenia (bezpośrednie groźby, fizyczne zagrożenie ze strony studenta wobec innych osób, rozbijanie przedmiotów, niszczenie mienia) wezwać słuzby porządkowe, nakazać opuszczenie sali innym studentom
  • pozostając ze studentem do czasu przyjazdu służb porządkowych zapewnić sobie drogę ucieczki
  • poprosić o asystę kogoś z personelu
  • zachować spokój (może korzystnie wpłynąć na zachowanie studenta)
  • w nieagresywny sposób wskazać studentowi, dla jakich zachowań nie ma akceptacji
  • wyrażać się jasno
  • zaproponować rozmowę, gdy będzie spokojniejszy
  • podczas rozmowy postawą ciała wyrażać pewność siebie (kontakt wzrokowy, wyprostosowana postawa).

Czego należy unikać:

  • pozostawania w sytuacji zagrożenia
  • samotnego rozmawiania ze studentem
  • reagowania złością, gniewem lub agresją
  • dotykania studenta, wkraczania w jego sferę intymną
  • wykonywania nagłych ruchów.

 

Student zdezorientowany, psychotyczny, bez kontaktu z rzeczywistością

Myślenie psychotyczne objawia się brakiem prawidłowego kontaktu z rzeczywistością z powodu urojeń lub/i omamów oraz dezorganizacją zachowania (niezrozumiała, nielogiczna mowa, skrajne dziwaczne zachowanie, wycofanie społeczne, nadmierna, nieuzasadniona podjerzliwość). W kontakcie ze studentem nalezy:

  • wezwać pogotowie, jeśli jego zachowanie  jest bardzo zdezorganizowane lub istnieje obawa o zdrowie jego i innych osób
  • rozmawiać ze studentem wprost i konkretnie
  • wyrazić swoje obawy związane z sytuacją i przekonanie, że potrzebuje pomocy
  • zwracać uwagę na uczucia studenta, ale nie potwierdzać jego urojeniowych przekonań ("rozumiem, ze boi się pan teraz i nie czuje się bezpiecznie")
  • ograniczyć stymulację zmysłową studenta
  • koncentrować się jedynie na tym, co dzieje się w danej chwili.

Czego należy unikać:

  • wkraczania w sferę intymną studenta
  • niepokojenia go, np.: niepotrzebnymi pytaniami o sytuację
  • dyskutowania z jego myslami urojeniowymi
  • braku elastyczności w postępowaniu
  • zalecania innym studentom, by zajęli się kolegą/koleżanką.